Wanneer je schulden hebt bij een commerciële leverancier, dan kan die beslissen om niet langer energie aan jou te leveren en het contract te verbreken.
Fluvius, als sociale leverancier, neemt dan automatisch de levering van elektriciteit en/of aardgas over, zonder dat je daarvoor een contract moet tekenen.
Vanaf dan ontvang je van Fluvius maandelijks een tussentijdse factuur en zal Fluvius bij jou een digitale meter plaatsen. Heb je problemen om ook bij Fluvius die maandelijkse factuur te betalen, dan kan je kiezen voor Prepaid, betalen vóór gebruik. Om gebruik te maken van Prepaid, heb je een digitale meter nodig.
De activatie van Prepaid is gratis, net als de installatie van jouw digitale meter, mocht je die nog niet hebben. Heb je al een tijdje geen schulden meer bij Fluvius? Dan kan je Prepaid verlaten en helpen we je graag overstappen naar een andere en goedkopere energieleverancier. Zolang je geen schulden maakt bij Fluvius is Prepaid niet verplicht.
Voor prepaid-energie betalen kan
- Online via het prepaid-portaal van Fluvius Digitale Budgetmeter (mijndigitalebudgetmeter.be)
- Met je bankkaart bij een oplaad punt Betalen met Bancontact in het Prepaid portaal | Fluvius Prepaid
- Cash in een Bpost-kantoor of postpunt:
- Bel naar 078 35 35 34 of kom langs in een FIuvius-kantoor voor:
- het rekeningnummer waarop gestort moet worden.
- het éénmalig aanvragen van je gestructureerde mededeling (dit is geldig voor al je verdere betalingen).
- Ga naar een postpunt of een postkantoor van Bpost en doe een cashbetaling (storting).
Bewaar steeds je stortingsbewijs! - Ga met je stortingsbewijs naar een Fluvius-kantoor of OCMW.
- Een medewerker zorgt ervoor dat het bedrag meteen wordt toegevoegd aan je saldo.
- Het bedrag van de nieuwe betaling is onmiddellijk zichtbaar in het Prepaid portaal.
Enkele tips
- Doe regelmatig een betaling, ook in de zomer voor aardgas. Zo kom je in de winter niet plots zonder energie te zitten.
- Je saldo hoeft niet op te zijn om een nieuwe betaling uit te voeren.
- Gebruik het noodkrediet alleen als het echt niet anders kan.
Nuttige links
https://www.fluvius.be/nl/thema/sociale-diensten-en-budgetmeter
https://www.fluvius.be/nl/contact/oplaadpunten
Prepaid: hoe werkt mijn digitale meter voor elektriciteit? | Prepaid (fluvius.be)
Prepaid (vroeger: budgetmeter) is een betaalsysteem bij de netbeheerder waarbij u op voorhand betaalt voor uw elektriciteits- of aardgasverbruik.
Voorwaarden
Prepaid is enkel voor elektriciteits- en aardgasklanten bij de netbeheerder Fluvius:
- Voor elektriciteit schakelt de netbeheerder Prepaid onmiddellijk in.
- Voor aardgas schakelt de netbeheerder Prepaid in wanneer u uw factuur niet betaalt of een afgesproken afbetaalplan met de netbeheerder niet nakomt. Meer informatie: ‘Wat als u uw energiefactuur niet betaalt’.
Het is ook mogelijk om Prepaid in te schakelen als u nog geen schulden heeft bij de netbeheerder. Neem hiervoor contact op met Fluvius.
Hoe aanvragen
Bij Prepaid betaalt u op voorhand voor uw verbruikte energie door middel van een oplading via een webportaal of een oplaadpunt in uw buurt. Afhankelijk van het type meter dat u heeft, zijn er twee scenario’s:
- bij een digitale meter activeert de netbeheerder de Prepaid functie in de digitale meter. Dit gebeurt vanop afstand.
- bij een klassieke, analoge meter vervangt de netbeheerder eerst uw analoge meter door een digitale meter. Tot op dat moment ontvangt u voorschotfacturen. De vervanging van uw meter is gratis en verplicht.
In sommige gevallen is het niet mogelijk om Prepaid in te schakelen. De netbeheerder plaatst in dit geval een autonome stroombegrenzer. Hiermee kan u maar enkele huishoudelijke toestellen op hetzelfde moment gebruiken. U blijft betalen via voorschotfacturen en betaalt uw schuld af met een afbetaalplan.
Via Prepaid betaalt u uw schuld bij de netbeheerder af met vijf euro per week. Bij iedere oplading gaat 35% van het bedrag naar de afbetaling van de schuld, maar ook als u niet oplaadt, loopt de afbetaling verder.
Kostprijs
KostPrepaid is gratis. Er worden voor de plaatsing zelf geen extra kosten aangerekend.
U betaalt voor uw verbruik:
- het sociaal tarief voor energie als u daar recht op hebt
- in de andere gevallen: het tarief bij de netbeheerder. Dit is zeker niet het goedkoopste tarief op de markt. Als u geen schulden meer hebt bij de netbeheerder, is het dan ook de moeite om terug op zoek te gaan naar een leverancier die goedkopere prijzen aanbiedt. De goedkoopste leverancier vindt u via de V-test van de VREG.